Eet je slank met kaas!

Mensen vragen ons weleens hoe wij zo slank blijven en toch veel kaas eten. Wij geloven juist dat je helemaal niet dik hoeft te worden van kaas. De sleutel is echt controle over de porties – dat is moeilijk als je liefde voor kaas zo groot is, maar het is mogelijk!

Want kaas is gezond! Het wordt tegenwoordig ook wel het nieuwe superfood genoemd. Regelmatige consumptie van kaas zou namelijk wel eens bij kunnen dragen aan goede cholesterolwaarden en een verminderd gewicht. Onderzoekers gaan zelfs zover om kaas de oorzaak van de “French Paradox” te noemen. De grootschalige kaasconsumptie van de Fransen zou de reden zijn, dat zij minder te maken krijgen met hart- en vaatziekten.

Zo concludeert het onderzoek dat onlangs in Nature Medicine werd gepubliceerd; het eten van kaas kan je leven verlengen. Tijdens het onderzoek bleek dat de stof spermidine, die in de meeste kazen zit, bij muizen en ratten tot een betere gezondheid van het hart zorgde. Spermidine zit voornamelijk in blauwe, gerijpte kazen.

Verder zijn er onderzoeken die aantonen dat zowel het dieet met melk, als het dieet met kaas ervoor zorgt dat het lichaam meer vrije vetzuren uitscheidt. Ook verlaat meer propionaat, acetaat en butyraat het lichaam. Deze zuren worden geproduceerd door de darmbacteriën. De onderzoekers veronderstellen dat de kaas- en melkconsumptie een gunstig effect heeft op de spijsvertering.

Nog belangrijk voor sporters; door de kaasconsumptie is er juist minder afgifte van stoffen die belangrijk zijn voor ons spierherstel.

Als sporter is er nog een reden af en toe kaas te eten. Naast de gunstige invloed op onze darmflora, is kaas rijk aan eiwitten. Het eiwitgehalte in kaas is vooral het langzame opneembare caseïne-eiwit (80%) met een kleine hoeveelheid wei-eiwit (20%). Zou je wat kaas eten voor het slapengaan dan kan je lichaam heel de nacht profiteren van de constante aanvoer van eiwit.

Naast dat kaas een  uitzonderlijke bron van eiwitten is, is hij ook rijk aan: calcium, omega-3 vetten en vitamines D, E en B12.

Maar let op! Teveel is nooit goed! Wil je genieten van kaas en gezond blijven, houd je aan de volgende regels:

1. Eet zoveel mogelijk rauwmelkse boerenkaas

Studies tonen aan dat boerenkazen  hoger zijn in omega-3 vetzuren en hart-gezonde geconjugeerd linolzuur. Vooral wanneer er sprake is van groeiend gras, dan vormt zich een profiel aan vetzuren, wat qua samenstelling positief verbonden is met de ondersteuning van de gezondheid. Verder zitten er meer gezonde stoffen in rauwe melk.

Verder is het voor de dieren ook aangenamer dat ze buiten mogen grazen en de ruimte krijgen.

 

2. Geniet met mate!

Omdat kaas rijk is aan voedingsstoffen, heb je er niet veel van nodig. Het vet en de eiwitten helpen bij het opnemen van voedingsstoffen en zorgen voor een verzadigd gevoel, waardoor minder zult gaan snoepen. Onderzoek naar overgewicht toont verder aan, dat mensen die zich met volle melk en volvette kaas voeden slanker blijven dan diegene die voor de magere producten gaan. De verklaring is, dat er a) een sterker gevoel van verzadiging is en b) mensen minder suikerhoudende producten nemen.

 

3. Combineer kaas met groente en fruit

Om genoeg vitamine C en vezels binnen te krijgen heb je altijd groente en fruit nodig. Dus maak een salade met blauwe kaas, rasp Parmezaan over de boerenkool, gebruik een plakje kokkommer als toast etc.

 

4. Eet mindfull

Geef kaas uw volledige aandacht en geniet van elk geur en smaak.  En je zult merken dat je nog blijer wordt van kaas! Want ook daarover zijn natuurlijk weer onderzoekresultaten te vinden. 😉

Kaas maakt gelukkig!

 
Bronnen:
 Zheng H et al 2015. Metabolics investigation to shed light on cheese as a possible piece in the French paradox puzzle. J Agric & food chemistry. 63: 2830-2839
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100580-de-geneeskracht-van-hollandse-kaas.html
http://www.metronieuws.nl/lifestyle/food/2016/11/het-is-bewezen-eet-kaas-dan-blijf-je-langer-leven
http://www.cheesesexdeath.com/how-to-lose-weight-with-the-cheese-diet/
https://www.milkandhealth.com/faq/#gezondheidsclaims